Модел 1:1

Какво представлява моделът 1:1?


През последните години моделът 1:1 (“Едно към едно”) се утвърждава като най-напредничавата организация на учебния процес в България, при която всеки ученик и учител работи с лично електронно устройство в класната стая и извън нея.


По подобен модел са създадени иновативни училища по света - в САЩ, Нидерландия, Финландия, Швеция и други страни. Стотици общини в тези държави вече са направили модела стандарт за образователните си организации.


Моделът предполага използването на дигиталните технологии като ресурс и е предпоставка за значителни промени в учебния процес:

  • Технологиите позволяват учене извън рамките на класната стая и учебния час. Учениците имат постоянен достъп до информация и електронни учебни ресурси и възможност за самостоятелно учене и учене в сътрудничество.

  • Технологиите дават възможност за персонализиране на обучението и създаване на преживявания, които са по-мотивиращи и по-ангажиращи за учениците.

  • Технологиите позволяват организирането на обучение около реални ситуации и учене, базирано на проекти.

Към 2021 г. в България:

  • 40 училища въвеждат модела 1:1;

  • по модела работят 80 паралелки и

  • приблизително 2000 ученици.

Още 40 паралелки са в различна степен на подготовка с още 1000 ученици.

През април 2020 г. Министерството на образованието и науката възложи на екип, воден от проф. Галин Цоков от Педагогически факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ да изследва модела в 7 училища. В рамките на изследването бяха анкетирани общо 854 участника, като някои от основните изводи в него са:

  • Моделът 1:1 променя ролята на учителя и той се превръща в мотиватор и ментор на учениците, а не е само транслатор на знания;

  • Самите ученици се превръщат в дизайнери на ресурсите за обучение и създават ново съдържание;

  • Вследствие на модела се променя методът на оценяване на учениците от нормативен към формативен;

  • Мотивацията за учене се повишава чрез промяната на образователната среда, дизайна на процеса на обучение и смисленото използване на ИТ;

  • Успехът на учениците се повишава;

  • 1:1 акцентира върху компетентностно-базираното образование;

  • Моделът прави възможно паралелното използване на различни форми на обучение и широкото навлизане на виртуалното обучение;

  • Моделът е подкрепен от родителите на ученици в паралелки 1:1.

Как се прави 1:1 накратко:

  1. Необходимо е училището да има и използва смислено облачна технология;

Ако вашето училище не разполага с такава - препоръчваме ви тази година да иновирате с "Училище в облака"

  1. Всеки учител и ученик трябва да разполага с персонален служебен профил;

  2. екип от добре обучени учители, които ще работят с паралелките, в които се въвежда моделът;

  3. осигуряване на устройства (за учители и ученици);

  4. планиране на учебните дейности от страна на учителите;

  5. промяна на физическата среда в училище.

Какво мислят родителите?

Четете в статията: https://classroomtech.bg/roditeli-podkrepiha-1kym1/