Модел 1:1
Какво представлява моделът 1:1?
През последните години моделът 1:1 (“Едно към едно”) се утвърждава като най-напредничавата организация на учебния процес в България, при която всеки ученик и учител работи с лично електронно устройство в класната стая и извън нея.
По подобен модел са създадени иновативни училища по света - в САЩ, Нидерландия, Финландия, Швеция и други страни. Стотици общини в тези държави вече са направили модела стандарт за образователните си организации.
Моделът предполага използването на дигиталните технологии като ресурс и е предпоставка за значителни промени в учебния процес:
Технологиите позволяват учене извън рамките на класната стая и учебния час. Учениците имат постоянен достъп до информация и електронни учебни ресурси и възможност за самостоятелно учене и учене в сътрудничество.
Технологиите дават възможност за персонализиране на обучението и създаване на преживявания, които са по-мотивиращи и по-ангажиращи за учениците.
Технологиите позволяват организирането на обучение около реални ситуации и учене, базирано на проекти.
Как моделът 1:1 (устройство за всеки ученик) се превръща в иновация?
учениците създават продукти, в които се използват знанията и уменията им от различните учебни предмети;
те прекарват времето си пред екрана по смислен начин и овладяват най-съвременни дигитални инструменти;
работят в сигурна среда, физически и онлайн;
планират учебните занятия съвместно.
Към 2022 г. в България:
50 училища вече въвеждат модела 1:1;
по модела работят 150 паралелки и
приблизително 4000 ученици.
Още 100 паралелки са в различна степен на подготовка.
През април 2020 г. Министерството на образованието и науката възложи на екип, воден от проф. Галин Цоков от Педагогически факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ да изследва модела в 7 училища. В рамките на изследването бяха анкетирани общо 854 участника, като някои от основните изводи в него са:
Моделът 1:1 променя ролята на учителя и той се превръща в мотиватор и ментор на учениците, а не е само транслатор на знания;
Самите ученици се превръщат в дизайнери на ресурсите за обучение и създават ново съдържание;
Вследствие на модела се променя методът на оценяване на учениците от нормативен към формативен;
Мотивацията за учене се повишава чрез промяната на образователната среда, дизайна на процеса на обучение и смисленото използване на ИТ;
Успехът на учениците се повишава;
1:1 акцентира върху компетентностно-базираното образование;
Моделът прави възможно паралелното използване на различни форми на обучение и широкото навлизане на виртуалното обучение;
Моделът е подкрепен от родителите на ученици в паралелки 1:1.
Как се прави 1:1 накратко:
- Необходимо е училището да има и използва смислено облачна технология;
Ако вашето училище не разполага с такава - препоръчваме ви тази година да иновирате с "Училище в облака"
- Всеки учител и ученик трябва да разполага с персонален служебен профил;
- екип от добре обучени учители, които ще работят с паралелките, в които се въвежда моделът;
- осигуряване на устройства (за учители и ученици);
- планиране на учебните дейности от страна на учителите;
- промяна на физическата среда в училище.
Какво мислят родителите?
Четете в статията: https://classroomtech.bg/roditeli-podkrepiha-1kym1/

Репортажът на БНТ по случай 24 май 2020 г. беше изграден около цялостната трансформация на учебния процес в ЕГ “Иван Вазов”, гр. Пловдив, първото публично училище, което работи по модела 1:1 и първото Google референтно училище.